lunedì 18 gennaio 2010

Panna cotta zsidócseresznyés és kakiszilvás szósszal

Nem egyszer készítettem már panna cottát, e szerint a recept szerint. Most viszont sietnem kellett, ill. az időm nagy részét inkább a „garnírungra” akartam szánni, aztán azt gondoltam, hogy a zselatin majd megoldja a problémát.
Soha többé! Egy rágós-gumis vacak lett belőle.
S.O.S. Aki olvas, nálatok hogy működik a zselatin-(tej)-tejszín arány?
A képeken látható panna cottához felhasználtam 6 dl tejszínt, 2 dl tejet, 6 lap zselatint (egyenként 2 grammosak) és 100 g cukrot. Nem biztos, hogy még egyszer fogok vele próbálkozni -elvégre az eredeti recept sem tartalmazt zselatint-, de azért kíváncsi lennék, hogy másoknál hogy működik.
A poharak tetején lévő gyümölcsszószokról már napok óta álmodom. Szinte szó szerint. Többször megtörtént már, hogy éjjel, amikor felébredtem, hogy Annát megszoptassam, ezer féle ízkombináción járt az eszem. Tudom, dili vagyok, de az utóbbi időben már rettentően hiányzott a „konyha-lét”.
Tehát a panna cotta tetejére próbálkoztam egy zsidócseresznyés -(mangós)-mentás szószt kikísérletezni. A szószba a gyümölcsökön kívül egy pici akácmézet és néhány levél friss mentát raktam. (A gyümölcsök aránya 70-30 a zsidócseresznye javára, ill. volt egy sima, mangó nélküli változat is, de ez a főkóstolás után az asztalon való részvételben alkalmatlannak találtatott. Ja, és a képfeliratot is elbaltáztam. Menta helyett citromos kakukkfüvet írtam, és tkp. nem is nevezném pürének a gyümölcsös réteget a tetején, ugyanis a zsidócseresznyét nem pürésítettem, csak késsel nagyon apróra vágtam, nem akartam ugyanis, hogy a magocskák összetörjenek. Ha lesz egy kis időm, el ne felejtsem kijavítani! UPDATE- javtottam.)
A másik gyümölcsszószhoz, ami viszont végül püré lett, használtam kakiszilvát (az utolsót :-(((( az összes többi lefagyott Ember nagynéni kertjében a nagy fagy alatt), egy kevés frissen facsart narancslevet (Tarocco), és friss citromos kakukkafüvet. Ez utóbbi megnyerte a nagydíjat: részt vehet a téli panna cotta készítés következő fordulójában.

8 commenti:

Piszke ha detto...

Én az első ilyen próbálkozásom alapján csinálom mindig, és tökéletes, csak nem lappal, hanem porral dolgozom.Egyébként a csapott teáskanál az 2 gr, lemértem, csak nem biztos, hogy mindenkinek van grammos mérlegje, ezért adom meg általában teáskanállal.Ez 2,4 dl tejszínhez elég (a zacskós Oké ennyi űrmértékben). Igaz volt már gond abból is, hogy a teáskanalak is eltérő méretűek..:(

Vica ha detto...

Én 7 dl tejhez és 3 dl tejszinhez adtam 4 lap zselatint a nagyobbol de ugy is nagyon kemény.Legközelebb csak 2-vel készitem,sztem ugy már jó lesz.(Gondolom a kicsiböl 3 lap is elég.)

Gabah ha detto...

Piszke, Vica, köszönöm szépen!
Sajnos itt por zselatint nem lehet kapni, de legközelebb ha hazamegyünk, hozok otthonról, és kipróbálom azzal is.
Közben megpróbáltam némi infot szerezni innen:
http://bressanini-lescienze.blogautore.espresso.repubblica.it/2008/03/14/la-gelatina/
Itt Bressanini azt írja, hogy mivel nem minden zselatin egyforma összetételű, nem is mind zselésít egyformán.
Ezért találtak ki egy egységes mértékegységet, az ún. Bloom skálát, ami a zselatin "erősségét" jelzi.
A por zselatint nem könnyű adagolni, mert az egyes porok, különböző Bloom-fokkal rendelkeznek (no, akkor itt már nem csak a súllyal, a teáskanál nagyságával, de még ezzel a Bloom bigyóval is számolni kell), a lapokban árult zselatinnak viszont azonos a Bloom-foka, így a lapok esetében biztosra mehetünk.
Remélem, hasznos lesz másoknak is!
Az itt kapható zselatinlapok egyébként általában 2 grammosak. A csomagoláson fel van tüntetve, hogy a benne található mennyiség (6 lap, azaz 12 g) 500 ml folyadék zselésítésére elég.
Ez azért elég durva mennyiség egy panna cotta esetében!
Ha eszerint készítettem volna, lehet, hogy most itt dobálóznánk vele. :-)))
Vicuska, a nagy lap zselatin hány grammos?

Vica ha detto...

Sajnos most nincs itthon egész csomag de ha az Eurospinbe jársz ezt a fajtát ott lehet kapni.A másik a kicsi Paneangeli,valoszinü neked is az van.

Gabah ha detto...

Már eszembe jutott, hogy melyik az! Eurospin nem tudom, van-e a környéken, de az Iperben már láttam.
Ja, és igen, nekem a Paneangeli volt.

Barbara ha detto...

Szia! En harom zselatin lapnak megfelelo kis zacskos zselatinport (Franciaorszagban lakom, az itteni zselatinlapok olyan 8x13 cm-sek ranezesre)adok 8-10 dl tejszinhez. Igy finom kremes marad. Nekem akkor lett kemeny, amikor egyszer agar-agar-ral probalkoztam, mondvan, hogy az termeszetesebb. Pff. soha tobbe! Probaltam az eredeti recept alapjan is egyszer, ha jol emlekszem kemenyitovel? , de nekem az a valtozat sem jott be. Viszont, ami engem elszomorit, hogy sose sikerul olyan jol, mint amit az itteni supermarketben lehet kapni, pedig az csak egy tomegcikk, de annyira isteni!!!

Barbara ha detto...

A, elolvastam a zselatin nelkuli panna cotta recepted. Ebbe nem is kell semmi kemenyito. Az en konyvem jol atvert. Na igy mar ki fogom probalni egyszer. Koszi!

Gabah ha detto...

:-))) Barbara, ez tetszett: "Az én könyvem jól átvert."
A szomszédos barátosném mindig a szupermarketekben is kapható porból csinálta a panna cottát. Pár hónapja megcsinálta a zselatinos változatot, de nem szólt róla senkinek. A vendégek meg nagy duzzogva megjegyezték, hogy hááááát, most nem olyan jó ez a panna cotta, mint amilyen szokott... Na? Erre varrjunk gombot.
Rákerestem a Gugliban, van benne cukor, étkezési zselatin, keményítő, xantán gumi, karragén meg aroma. Ki tudja melyik összetevő a ludas?
Remélem, a tojásfehérjével készült otthoni változat ízleni fog!